Pol Consultancy Naast gezond verstand maakt de Industrial Engineer gebruik van een groot aantal technieken, concepten en methoden. Een greep uit de gereedschapskoffer van Pol Consultancy:



Lean Thinking
Bij de vertaling van een inspirerende visie naar concrete meetbare doelen gaat Pol Consultancy uit van de 'lean-filosofie'.
"Lean" betekent "mager", doorlooptijdverkorting door het wegnemen van verspillingen. Door samenwerking, betere communicatie, optimaal gebruik van mensen en middelen en continu verbeteren blijft u een stap voor op de concurent.
De KLEM methodiek is hierbij een zeer handig hulpmiddel.
Zie documentatie KLEM!


lean

Concurrent Engineering, QFD, VA-VE, DFA, FMEA
In een turbulente markt moet men in staat zijn snel met nieuwe producten op de markt te komen (Time To Market). Een set van technieken helpt de Industrial Engineer bij het effectief innoveren.
QFD (Quality Function Deployment) ondersteunt bij het opstellen van ontwerpeisen aan de hand van klantenwensen en concurrentiepositie.
VA-VE (Value Analysis - Value Engineering) houdt zich bezig met de toegevoegde waarde van toegepaste materialen en technieken.
DFA (Design For Assembly) richt zich op de maakbaarheid, met als doel het verkorten van montagetijden en verlagen van kosten.
FMEA (Failure Mode Effect Analysis) 'voorkomen is beter dan genezen'. Het denken in functies van het product en de gevolgen van eventueel falen ervan, vereenvoudigt de overgang van ontwerp naar realisatie.

concurrent engineering

Flow Productie en bottleneck analyse; TOC
Eén van de eerste stappen in het analyse en diagnose proces is het in kaart brengen van de huidige proces-flow. Dit geeft vaak vele inzichten en verbetermogelijkheden op het gebied van doorlooptijdverkorting.
TOC (Theory Of Constraints) richt zich op de zwakste schakel in een keten van aaneengesloten processen. Door deze schakel te optimaliseren verkorten we de doorlooptijd van de gehele keten, dit zal direct resulteren in 'winst'.
In de aanvang van projecten is een LEGO simulatie een zeer effectief hulpmiddel om alle betrokkenen goed inzicht te geven in FLOW productie.
Zie documentatie van het LEGO spel!



Tijd- en Methodestudies; Work-Factor en MTM
Belangrijk bij het optimaliseren van processen zijn normen. Als we over de juiste referenties beschikken zijn we in staat onze processen continu te meten en bij te sturen. Daarnaast kunnen we normen gebruiken voor diverse calculaties en berekeningen.
Work-Factor en MTM stellen ons in staat objectieve normtijden vast te stellen, ook als een product nog in het ontwikkelstadium verkeert.
Tijdstudie wordt natuurlijk ook nog steeds volgens de stopwatch methode gedaan.
Zie documentatie voor de workshop tijdstudie!


continu verbeteren

Multi Moment Opname techniek; MMO
Een methode om langs statistische weg inzichten te krijgen in bezettingsgraad en werkverdeling. MMO wordt vaak toegepast bij procesgebonden arbeid. Deze methode wordt ook veel toegepast in kantoor omgevingen en in de zorgsector.
Zie documentatie voor de MMO!



Werkplekinrichting en -organisatie; 5S en KAIZEN
Orde en netheid op en rond de werkplek als eerste stap naar continu verbeteren. Met gezond verstand kijken naar processen en de mensen op hun werkplekken, in plaats van denken in de schijnbaar technische beperkingen.
Zie documentatie 5S!



Logistiek op de werkvloer; JIT en KANBAN
Methoden om de hoeveelheid voorraad aan materiaal en halffabrikaten te minimaliseren en de materiaalstromen te beheersen.


Verminderen van omstel tijden; SMED
Kleinere productieseries betekent vaker omstellen.
SMED (Single Minute Exchange of Die) is een methode waarmee, samen met operators, omsteltijden van machines van uren naar minuten kunnen worden gereduceerd.


Efficiency van de lay-out; SLP
Lang niet alle handelingen voegen waarde toe aan uw product. Eén van de verspillers is overbodig transport.
SLP (Systematische Lay-out Planning) is een hulpmiddel om te komen tot een optimale lay-out waarbij transport wordt geminimaliseerd


Project Management
Uit de praktijk blijkt dat het formuleren van problemen, doelstellingen en resultaten geen gemakkelijke opgave is. In aanvulling op de specifieke gereedschappen ondersteunt Pol Consultancy u met Project Management.


Total Productive Maintenance; TPM
TPM staat hier in het lijstje van Processen, echter TPM hoort net zo goed bij Visie, Kwaliteit, Mens en Organisatie thuis. TPM is een filosofie waarbij door verbreding van de taken en verantwoordelijkheden van operators, de productiviteit van een (productie)organisatie continu wordt verbeterd. TPM trajecten duren vaak meerdere jaren, alle afdelingen in een organisatie zijn erbij betrokken en met TPM is men nooit klaar.


Het managen van kwaliteit; TQM en EFQM
Vaak wordt gezegd "goede kwaliteit is duur" maar bedenk dat slechte kwaliteit nog duurder is!
TQM (Total Quality Management) is net als TPM een filosofie. Een TQM-bedrijf heeft zeer tevreden klanten en medewerkers.
EFQM (European Foundation for Quality Management) heeft een model ontwikkeld voor integrale kwaliteitsbenadering. Op praktische wijze kan de huidige kwaliteitspositie in kaart worden gebracht. Hieruit kunnen eenvoudig verbeterdoelen worden afgeleid.

efqm model

Statistische Proces Controle; SPC
Bij SPC worden processtappen, als onderdeel van een totale keten, afzonderlijk gemeten. Het voordeel hierbij is dat direct kan worden ingegrepen en het proces beter voorspelbaar wordt. Dit heeft voordelen ten aanzien van planning, leverbetrouwbaarheid en kwaliteit.


Ergonomie
Bij het optimaliseren van processen gaat het om de juiste balans tussen Mensen, Middelen en Methoden. Pol Consultancy gaat er van uit dat mensen het kapitaal van uw onderneming vormen. Door bij inrichting van werkplekken en processen continu rekening te houden met het menselijk welzijn kan het ziekteverzuim in uw organisatie worden gereduceerd.


Shopfloormanagement
Shopfloormanagement is een verzamelnaam van technieken die zich richten op verbreding van het takenpakket op een lager niveau in de organisatie. Hierdoor zijn de primaire processen beter beheersbaar. Veel van de eerder genoemde technieken zijn hierin terug te vinden, aangevuld met aspecten als zelfsturende taakgroepen, verandermanagement, teambuilding en beloningstructuren.


Zelfsturende taakgroepen
In zelfsturende taakgroepen of zelfsturende teams, wordt de potentieel aanwezige kennis van medewerkers maximaal gedeeld en benut.


Verandermanagement
Stilstand is achteruitgang, dat betekent dat niet alleen uw organisatie voortdurend verandert maar tegelijkertijd verandering van individuen wordt verwacht. Hoe zetten we gezamenlijk een veranderproces in gang? Hoe creëren we betrokkenheid? Welke organisatie structuren passen hier bij?


Teambuilding
Eén plus één is meer dan twee, samenwerking is van essentieel belang. Goede samenwerking betekent communicatie, respect en motivatie. Er is veel aandacht voor deze aspecten in de algehele aanpak van Pol Consultancy.


Beloning, Teams en scorekaarten
Bij samenwerking en transparantie hoort een andere beloningstructuur. Teams en scorekaarten is een vorm waarbij groepen zelf in staat zijn verbeterdoelen te formuleren, te meten en te beoordelen.